Zoeken
  • Els

Glutathion, dé heerser over de antioxidanten

Bijgewerkt: mei 21

Glutathion wordt in elke cel van het lichaam aangetroffen. Deze krachtige antioxidant is dan ook één van de meest beschermende moleculen in het menselijk lichaam. Zonder voldoende glutathion, is de kans groot dat gezondheidsproblemen vroeg of laat opduiken. Voldoende glutathion is onder meer nodig voor een gezonde lever, huid, hersenen en een goede ontgifting. Glutathion wordt terecht een levenselixir genoemd!


Het meesteratioxidant glutathion recupereert ook deze andere antioxidanten: vitamine E, vitamine D, Q10 en liponzuur. Met andere woorden: hoe meer glutathion, hoe meer je ook deze andere antioxidanten spaart! Dit ganse arsenaal aan antioxidanten immers is cruciaal. Ze beschermen ons tegen de schadelijke bijproducten die voortkomen uit de zuurstof die onze cellen gebruiken om energie aan te maken. Zuurstof brengt onvermijdelijk oxidatie en schade met zich mee aan alles in het lichaam (DNA, eiwitten, celmembranen etc). We zijn dus maar wat blij dat antioxidanten ons hier tegen beschermen. Glutathion geeft ons de wapens om deze vrije zuurstofradicalen niet de kans te geven cellen en weefsels onherroepelijk te beschadigen.


Hoe meer glutathion, hoe beter beschermd we zijn tegen ouderdomsziekten en kwalen!

Glutathion wordt ook om deze reden dé spil van ons ontgiftingssysteem genoemd: de ontgiftingsprocessen in de lever verlopen in fasen, waarbij fase 1 veel giftige tussenproducten met zich meebrengt. In Fase 2 is glutathion de hoofdrolspeler, waarbij het de tussenproducten bindt en wateroplosbaar maakt, om ze uiteindelijk via urine af te voeren. Dus zonder glutathion, geen ontgifting!


Interessant is ook dat bij wie, ondanks extra suppletie, de vitamine D waarde laag blijft, meestal een tekort hebben aan glutathion!

Verder is het belangrijk te weten dat voldoende B vitamines (B1, B2, B3, B6, B9 én B12) stuk voor stuk belangrijk zijn om glutathion van nature aan te maken en te recupreren na gebruik!


Voedingsmiddelen rijk aan glutathion of voorloperstoffen (selenium, zwavel) die als bouwsteen voor glutathion dienen zijn :

Asperges, avocado, kool, spruitjes, spinazie, rucola, waterkers, radijs, broccoli, bloemkool, knoflook, ajuin, bieslook, tomaten, organisch eigeel, zeevruchten, komkommer, amandelen, brazilnoten en walnoten.


Streef een gezonde eet-en levensstijl na om je glutathionreserves te behouden. Onze DNA testen wijzen eveneens uit of je van nature voldoende glutathion aanmaakt, en of er genetische variaties aanwezig zijn die je glutathionaanmaak ondermijnt!


0 keer bekeken
  • Instagram

© 2019 By Revive Coaching

  • Instagram