Zoeken
  • Els

Haal jij voldoende methyldonoren uit je voeding?

“Methyl" verwijst naar voedingsstoffen die betrokken zijn bij een biochemisch proces dat methylatie wordt genoemd. Tijdens methylatie, een proces dat cruciaal is voor een gezond functioneren, staan stoffen die een functionele groep- een methylgroep dus- af welke dan verbonden worden met eiwitten, DNA of andere moleculen.

Methyldonoren zijn nauw betrokken bij het metabolisme van DNA en voorkomt zo de expressie van kankergenen, wat de ontwikkeling van kanker te voorkomt. Methylvoedingsstoffen worden dan ook geassocieerd met een verminderd risico op bijvoorbeeld pancreas-, dikke darm- en borstkanker.

Het vermogen van het lichaam om methylatie uit te voeren neemt af met de leeftijd. Methylvoeding is dus van belang omdat het cruciaal is bij het voorkomen van ouderdomsgerelateerde aandoeningen zoals alzheimer, kanker, hart- en vaataandoeningen. Methyldonoren zijn eveneens betrokken bij de productie van verschillende neurotransmitters zoals dopamine en adrenaline, welke op hun beurt zorgen voor energie, alertheid, concentratie en een goede gemoedstoestand.

Methyldonorvoedingsmiddelen bevatten voeding rijk aan vitamine B6, vitamine B12, folaat, choline en methionine, een essentieel aminozuur. Andere voedingsstoffen die betrokken zijn bij methylering zijn voedingsstoffen rijk aan betaïne en glycine.

Een goede methylering bevorderen? Dit kan enkel mits een gevarieerd voedingspatroon met voldoende (biologisch geteelde) seizoensgroenten, peulvruchten, noten, pitten, zaden, natuurlijk vlees, eieren en volwaardige glutenarme granen.


Waar kan je wat vinden?

Folaat: kikkererwten, linzen, bladgroenten, citrusvruchten (bijvoorbeeld grapefruit, sinaasappels, citroenen)

Vitamine B6: rundvlees, pistachenoten, avocado, tonijn, zonnebloempitten, sesamzaadjes

Vitamine B12: vis, biologisch vlees, zeewier, eieren

Methionine: paranoten, sesamzaadjes, kaas, tonijn, eieren, bonen

Choline: spruitjes, broccoli, lever, eigeel, bloemkool, rode biet, asperges

Glycine: bonen, bruine rijst, pompoenpitten


Noot:

Een goed functionerend darmmicrobioom stimuleert de aanmaak van bovengenoemde B-vitamines Daarnaast stimuleren de mineralen zink en magnesium evenens het methyleringsproces.


Bron

www.theepochtimes.com


0 keer bekeken
  • Instagram

© 2019 By Revive Coaching

  • Instagram