Zoeken
  • Els

Periodiek vasten, een oerlogische gewoonte

Bijgewerkt: jan 15

In de laatst uitgegeven “Journal of Medicine” benadrukt neurowetenschapper Mark Mattson de gezondheidseffecten van periodiek vasten. Mattson bestudeerde de positieve effecten op onze algehele gezondheid gedurende 25 jaar. Daarbij zijn er verschillende vormen van periodiek vasten te hanteren:

1. Je eet tussen een beperkt eetvenster bijvoorbeeld tussen 10u en 19u.

2. Je hanteert de 5: 2 regel, waarbij je gedurende twee dagen per week laag calorisch eet.


Een reeks (dier én humaan) studies tonen aan dat het afwisselen van tijden van vasten en eten de metabole switch veroorzaakt, waarbij mensen in een ‘ketogene’ status komen. Door het uitschakelen van insuline worden vetreserves aangesproken en celmateriaal dat niet deugd ‘gerecycleerd’. Met andere woorden- het lichaam schoont zichzelf op waardoor we ons energieker voelen en minder afvalstoffen opstapelen. Het gevolg is dat we afkomen van chronische ontstekingen en overtollige vetdepots. we stabiliseren onze bloedsuikerspiegel en bloeddruk en ons stressmechanisme ontspoort minder snel.


Meer recent, zegt Mattson, suggereren studies dat periodiek vasten ook de gezondheid van de hersenen ten goede komt. Merk wel op dat het duurt enige tijd voordat het lichaam zich aanpast aan intermitterend vasten. Meestal raken het lichaam en de hersenen pas na twee weken gewend aan vasten, zegt Mattson.












Ref Rafael de Cabo, Mark P. Mattson. Effects of Intermittent Fasting on Health, Aging, and Disease. New England Journal of Medicine, 2019; 381 (26): 2541 DOI: 10.1056/NEJMra1905136

52 keer bekeken
  • Instagram

© 2019 By Revive Coaching

  • Instagram