Zoeken
  • Els

Meer magnesium voor een betere stemming

Magnesium is een bijzonder belangrijk mineraal (in Isa haar bewoordingen “Extreem” belangrijk”😊)

Het speelt als zogenaamde “cofactor” een rol in ontelbare enzymatische omzettingen, zo ook in de omzetting van aminozuren naar neurotransmitters zoals serotonine, melatonine, GABA. Magnesium is dus meebepalend voor een goed functionerend hersenmetabolisme.

In het verlengde daarvan is voldoende magnesium onmisbaar bij stemmingsregulatie.

Eén van de mechanismen die hier achter schuilen is er voor zorgen dat magnesium te veel calcium verwijdert uit neuronen, waardoor overmatige spanning uit de neuronen verdwijnt.

Bij te lage voorraden van magnesium in het brein, kunnen hoge niveaus van calcium en glutamaat ( een exciterende hersenstof) de communicatie tussen neuronen verstoren, wat leidt tot depressie. Depressie en lage gehaltes magnesium worden dan ook beide geassocieerd met systemische (hersen)ontsteking.


Welke factoren leiden tot tekorten aan magnesium?

Verhoogde stress, verarmde bodems door toedoen van pesticiden, meststoffen op basis van kalium waardoor planten minder magnesium en calcium opnemen, maagzuurremmers, overmatig cafeïne en alcoholgebruik.


Start in elke geval met dagelijks voldoende magnesium uit de voeding te halen.

Dit is te vinden in onder meer amandelen, cashewnoten, donkergroene bladgroenten, donkere chocolade, pompoenpitten

Tank in situaties van verhoogde stress, vermoeidheid, depressie, diabetes type II bij met een kwaliteitsvol magnesiumpreparaat (denk aan magnesiumbisglycinaat, glycerofosfaat, citraat en malaat). Idealiter is een magnesiumpreparaat vergezeld vanvitamine B6 en het zwavelhoudende aminozuur taurine voor een beter opname in de neuronen.




Bron www.psychologytoday.com

42 keer bekeken

© 2019 By Revive Coaching