Zoeken
  • Els

One egg a day, keeps the doctor away!

Choline is een essentiële voedingsstof welke met de voeding moet worden ingenomen. Deze stof wordt gerekend tot de B-vitaminen. In de voeding is choline vooral aanwezig in dierlijk voeding zoals lever, eieren, vis, kip en zuivel. Zeker zenuwcellen en dus ook de hersenen hebben een grote behoefte aan choline. Choline boost het geheugen, leren en concentratie, en kalmeert het zenuwstelsel. Choline zorgt daarnaast ook voor een gezonde leverwerking en voldoende afvoer van cholesterol.

Plantaardige en veganistische diëten zitten in de lift. Daarom moet er worden gewaarschuwd voor een te lage inname van choline, zo stelt het online tijdschrift “BMJ Nutrition, Prevention & Health”. Dit is zeker in het belang van zwangere en borstvoeding gevende vrouwen vanwege de cruciale rol die de voedingsstof heeft bij de ontwikkeling van de foetus.

In 1998 heeft het Amerikaanse” Institute of Medicine” het belang van choline erkend en minimale dagelijkse innames aanbevolen. Deze variëren van 425 tot 550 mg / dag voor respectievelijk niet zwangere/zwangere en borstvoedende vrouwen en tot 550 mg / dag voor mannen. In 2016 heeft de Europese Autoriteit voor voedselveiligheid vergelijkbare dagelijkse eisen gepubliceerd. Toch blijkt uit nationale voedingsonderzoeken dat de gebruikelijke inname van choline gemiddeld genomen niet voldoet aan deze aanbevelingen.


Tips voor mee choline in het (ook vegetarisch) dieet:

- Eet regelmatig eieren van scharrelkippen, bij voorkeur gevoed met omega-3 rijke grassen en zaden.

- Drink af en toe rauwe biologische melk van grasgevoerd vee

- Indien je niet voldoen choline opneemt uit de voeding, kan je overwegen om te supplementeren met krillolie, rijk aan choline; of een kwaliteitsvol en volledig vitamine B complex.

- Ook plantaardige bronnen leveren (zij het in minder mate) choline: zaden, rijst, broccoli

- Rode bieten bevatten betaïne, een aan choline verwante stof. Betaïne wordt in choline omgezet

- Problemen met het geheugen? het PEMT gen zorgt voor voldoende omzetting van choline. DNA testen kunnen aantonen of er genetische veranderingen zijn in dit specifieke GEN. Bovenstaande tips zijn dan meer dan nuttig!


ref

- Derbyshire E. Could we be overlooking a potential choline crisis in the United Kingdom. BMJ Nutrition (aug 2019)

- Wiedeman A. Dietary choline intake: current state of knowledge across the life cycle. Nutrients 2018;10:1513.doi:10.3390/nu10101513


31 keer bekeken

© 2019 By Revive Coaching