Zoeken
  • Els

Onze darmbacteriën worden blij van een mediterraans geörienteerd voedingspatroon

Onze darmgezondheid heeft het meeste baat bij een op groenten-en fruit gebaseerd of mediterraans voedingspatroon. Door de grote aanvoer van vezels, heeft dit soort ‘dieet’ een positief effect op de functie van het darmmicrobioom, en van daaruit een ontstekingsremmend effect.

Uit groenten, fruit, noten, omega-3 visvetzuren en polyfenolen uit rode wijn, worden belangrijke nutriënten (waaronder B vitaminen en vitamine K2) en korte ketenvetzuren zoals butyraat gemaakt. Korte ketenvetzuren leveren energie voor het gezond houden van het darmpepitheel. Dit darmepitheel is cruciaal om ontstekingen in de darm en de rest van het lichaam in de kiem te smoren.

3 miljoen mensen in Europa lijden aan darmproblemen waaronder prikkelbare darm, SIBO, Crohn en Colitis. Daarom is het voor onderzoekers uitermate interessant zich bezig te houden met onderzoek naar de connectie tussen voedingspatronen en ontstekingsgevoeligheid. Ook metabool syndroom en obesitas, twee indicaties waartoe meer dan 50% van de Europese populatie behoort, zijn gelinkt aan de kwaliteit van het microbioom.

Interessant is ook dat onderzoekers zien, dat planteneiwitten (peulvruchten, noten, zaden, pitten, kiemen) een belangrijk bijdrage leveren tot een kwalitatief darmmicrobioom. Dit in tegenstelling tot (teveel) dierlijke eiwitten uit vlees. Plantaardige eiwitten helpen in de aanmaak van vitaminen en helpen ammoniak en suikers af te breken zodat deze niet gaan gisten.

Streef daarom naar 80% eiwitten uit plantaardige voeding en 20% uit dierlijke voeding.

bron https://www.nutraingredients.com/Info/Contact-the-Editor?authorId=183


0 keer bekeken
  • Instagram

© 2019 By Revive Coaching

  • Instagram