Zoeken
  • Els

Polyfenolen ondersteunen body & brein

Polyfenolen zijn een groep stoffen die van nature in planten voorkomen en moeten dienen om de plant te beschermen tegen schadelijke indringers. Ze zijn dus in grote hoeveelheden aanwezig in fruit en groenten.

In het bijzonder wordt een verhoogde consumptie van polyfenolen positief geassocieerd met het beter functioneren van hersengebieden die instaan voor het korte-en langetermijngeheugen, wat dan weer te danken is aan hun eigenschap de bloed-hersenbarrière te kunnen passeren.

Zo lijken bosbessen een uitgesproken effect te hebben op zowel het korte-als langetermijngeheugen.










Zowel dieren als humane onderzoeken onderlijnen eveneens de positieve effecten van specifieke polyfenolen, zijnde cacao en groene thee flavonoïden. Meer bepaald op concentratie en werkgeheugen. Het mechanisme dat daaraan ten grondslag ligt is het verbeteren van de bloeddoorstroming in de hersenen, naast het leggen van nieuwe verbindingen tussen neuronen, wat ook gekend is als ‘neurogenese’.

Quercetine (te vinden in bijv. rode uit en appels) is een andere goed bestudeerd flavonoïde, waarvan is aangetoond dat het inflammatie in het brein remt.


Interessant is dat galluszuur (uit bijv. rode druiven en groene thee) en isoflavonen (uit bijv. gefermenteerde soja) de best opneembare polyfenolen blijken te zijn.

Deze worden gevolgd door catechinen (uit bijv. cacao) en quercetine (uit bijv. rode ui en appel)

De minst goed opneembare polyfenolen zijn de proanthocyanidinen (bijv. uit druivenpitten), en de anthocyaninen (bijv. uit paarse rijst).


Tip: polyfenolen worden pas goed opgenomen en gebruikt indien een goed functionerende darm deze polyfenolen omzet tot producten waar ons lichaam effectief iets mee kan.

Daarom genieten ‘gefermenteerde’ polyfenolen steeds de voorkeur, omwille van het feit dat ze ‘voorverteerd’ zijn en dus vlot en effectief hun functie kunnen vervullen. Denk aan gefermenteerde soja (tempeh), gefermenteerd granaatappelsap en bessensap.

Een goed functionerend darmmicrobioom dat dagelijks gevoed wordt door ongeveer 40 gram vezels uit groenten, fruit, gefermenteerde voeding, noten, zaden, pitten en peulvruchten draagt bij aan een goede opname vanuit de darm.

Doe je daarnaast elke dag te goed aan een breed pallet van polyfenolen. Je vindt ze onder meer in peterselie, selderij, uien, prei, broccoli, tempeh, citrusvruchten, kruiden zoals oregano en kurkuma, druiven, bessen, groene thee, cacao en extra vièrge olijfolie.


ref

- D. Vauzour. Dietary Polyphenols as Modulators of Brain Functions: Biological Actions and Molecular Mechanisms Underpinning Their Beneficial Effects. Oxid. med.Cell. Longev. 2012.

- Spencer JP. Food for thought: the role of dietary flavonoids in enhancing human memory, learning and neuro-cognitive performance. Proc Nutr Soc. 2008 May;67(2):238-52.

- Manach C. Polyphenols: food sources and bioavailability. Am J Clin Nutr. 2004 May;79(5):727-47.


20 keer bekeken
  • Instagram

© 2019 By Revive Coaching

  • Instagram