Zoeken
  • Els

Vitamine Natuur- efficiënt en goedkoop voor het laten dalen van stresshormonen

Nieuw onderzoek onthult dat een natuurervaring van slechts twintig minuten voldoende is om het cortisolniveau aanzienlijk te verlagen. Jezelf 20 tot 30 minuten onderdompelen in een natuurervaring, laat de cortisolspiegels het meeste dalen. Daarna blijven extra ontstressingsvoordelen optellen, maar in een langzamer tempo.

Het onderzoek werd onlangs gepubliceerd en suggereren dat artsen deze ontdekking kunnen gebruiken om ‘natuurmedicatie’ voor te schrijven. Het kan een goedkope oplossing zijn om de negatieve gezondheidseffecten te verminderen die voortvloeien uit de stresserende stedelijke omgeving gehaaste levensstijl, gedomineerd door digitalisering.

Tijdens het onderzoek werd aan de deelnemers, gedurende een periode van 8 weken, ‘natuur’ voorgeschreven, dit gedurende minstens 10 minuten en ook minstens 3 keer per week. Niveaus van het stresshormoon cortisol werden eenmaal per twee weken gemeten uit speekselmonsters die vóór en na een natuurmedicatie werden genomen. Ook werd gevraagd om tegelijkertijd het gebruik van sociale media, internet en gsm te mijden.

Uit de gegevens bleek dat een natuurervaring van slechts twintig minuten voldoende was om het cortisolniveau aanzienlijk te verlagen. Gun jezelf dus enkele keren per week een natuurmoment: je cortisolniveaus dalen, je wordt blootgesteld aan natuurlijk daglicht en je tankt terug zuurstof!














ref “Urban Nature Experiences Reduce Stress in the Context of Daily Life Based on Salivary Biomarkers” MaryCarol R. Hunter, Brenda W. Gillespie and Sophie Yu-Pu Chen Frontiers in Psychology (2019) doi:10.3389/fpsyg.2019.00722

13 keer bekeken
  • Instagram

© 2019 By Revive Coaching

  • Instagram